De kans dat we Max Verstappen volgend jaar zien racen in de Formule 1 op Zandvoort is weer een stuk groter geworden. Het circuit van Zandvoort mag doorgaan met de werkzaamheden ter voorbereiding op de Formule 1 in mei volgend jaar.
De rechtbank in Haarlem heeft bezwaren van natuurorganisaties tegen het werk afgewezen. Diverse organisaties hadden een kort geding aangespannen. Ze vinden dat de werkzaamheden te ingrijpende gevolgen hebben voor rugstreeppadden en zandhagedissen die in het duingebied rond het racecircuit leven.
De eisers, waaronder Stichting Natuurbelang Amsterdamse Waterleidingduinen, Stichting Duinbehoud en Milieudefensie, wilden dat de rechter de ontheffing die de provincie Noord-Holland het circuit had gegeven van tafel ging. Maar de voorzieningenrechter “ziet geen grond om aan te nemen dat met het verlies van dit beperkte gebied afbreuk wordt gedaan aan de gunstige staat van instandhouding van de rugstreeppad en zandhagedis
Het is de bedoeling dat op 3 mei 2020 voor het eerst sinds 1985 een Grand Prix wordt verreden in Zandvoort. Om de toestroom van zo’n 125.000 mensen in goede banen te leiden, wil het circuit onder meer een weg aanleggen, paden verbreden en tijdelijke tribunes bouwen. Daarom worden onder meer zandwallen afgegraven.
Natuurorganisaties stelden dat de effecten voor het leefgebied onvoldoende zijn onderzocht. De provincie Noord-Holland en het circuit betwistten dat. Zij noemden aantasting van leefgebied beperkt en tijdelijk.
De winst voor de sport en de economie dienen volgens de provincie wel degelijk een groot maatschappelijk belang. Advocaten van het circuit voegden daaraan toe dat de padden en hagedissen rond het circuit al zijn gevangen en verderop uitgezet.
Natuurorganisaties blijven procederen tegen Formule 1 in Zandvoort
Natuurorganisaties geven hun juridische strijd tegen het circuit van Zandvoort nog lang niet op. "Het is een teleurstellende uitspraak, maar wij gaan verder", reageert Marc Janssen van Stichting Duinbehoud op de uitspraak van de voorzieningenrechter. De stichting ziet nog volop aanknopingspunten.
Ook andere milieuorganisaties doen hun uiterste best om terugkeer van de Formule 1 in mei 2020 tegen te houden. Om het spektakel in goede banen te leiden zijn aanpassingen nodig, van de bouw van tribunes tot de aanleg van een nieuwe toegangsweg. Voor die werkzaamheden zijn drie vergunningen nodig en tegen alle drie lopen nog bezwaarprocedures.
Vrijdag dient een kort geding over de gebiedsvergunning die de provincie vorige week afgaf. Die zaak is aangespannen door MOB, de organisatie die eerder succesvol het stikstofbeleid van de Nederlandse overheid bestreed voor de Raad van State. Stikstofuitstoot door de bolides is het belangrijkste argument waarmee MOB de Grand Prix wil laten verbieden. Duinbehoud haakt aan bij de zaak en heeft dinsdag tevens bezwaar ingediend bij de provincie.
Tot slot speelt de gemeente Zandvoort een rol, want die gaat over de zogeheten omgevingsvergunning die nodig is voor de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar het circuit. De gemeenteraad bespreekt dinsdagavond een voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de vergunning in een versnelde procedure af te geven. Ook tegen deze vergunning hebben natuur- en milieuclubs al bezwaar aangekondigd.
Gemeente Zandvoort heeft meer dan €4 miljoen nodig voor Formule 1
Zandvoort heeft 4 miljoen euro gereserveerd, maar dat bedrag lijkt ontoereikend, zo bleek in september uit de najaarsnota van de kustplaats.
In de begroting is een aantal kostenposten niet meegenomen en vallen andere posten hoger uit dan begroot. "Daardoor komt het F1-budget onder spanning te staan", zo is te lezen in de nota.
In de begroting is onder meer nog geen rekening gehouden met de kosten die Zandvoort bijdraagt aan het opknappen van het treinstation om de passagierscapaciteit te vergroten. De gemeente heeft toegezegd mede bij te dragen in de 7 miljoen die deze opknapbeurt kost. De provincie Noord-Holland en de regering dragen ook bij in die kosten. De exacte verdeling van de kosten is niet bekend, behalve dat de regering 2,35 miljoen bijdraagt.
Hoeveel meer geld nodig is, is nog onduidelijk. Zandvoort wilde die berekening in oktober klaar te hebben.